lørdag 30. desember 2006

Natten - dygnets bästa tid

Visst längtar vi alla till natten när vi kan krypa ner under täcket och bara gosa ner oss, blunda, glömma dagens alla krav och plikter och bara glida in i drömmarnas värld. Detta kanske särskilt runt jul när dygnet verkar ha allt för få timmar och man är helt slut både psykiskt och fysiskt när man till slut tillåter sig några få timmars sömn innan allt börjar om igen. Men trots nattens ljuva drömmar så brukar ju dagen ändå ha sina höjdpunkter och det är ju faktiskt roligare att vara vaken än att sova. Man upplever ju mer i vaket tillstånd än man gör när man sover eller kanske inte? Men tänk vad tråkigt att leva hela livet i drömmarnas värld för att sen vakna upp när man är 95 och upptäcka att man har missat hela livet! Nej, det är nog ändå roligast på dagen när man är vaken. Detta verkar ju i alla fall vara helt odiskutabelt i ett barns värld. Det är få barn som vill gå och lägga sig och som föredrar att sova framför att vara vaken. I alla fall brukar mina fungera på det sättet.
 Du kan ju bara gissa hur stor min förvåning blev när min treåring helt plötsligt klockan ett en eftermiddag deklarerade att hon önskade att det var natt! Och detta mitt under årets mörkaste tid när de få ljusa timmarna på dagen är något man längtar efter och ser fram emot varje dag. "Varför i hela världen då undrade jag, det är ju mycket roligare att vara vaken och leka. Du behöver inte sova än på många timmar gumman." "Jo men mamma jag vill att det ska vara natt för då är pappa hemma." Efter långledig jul med många mysiga pappadagar har hon helt plötsligt insätt att det är roligare hemma tillsammans med pappa och i jobb perioderna så är det helt klart störst chans att pappa är hemma på natten så därför önskar vi att det vore natt redan klockan ett på eftermiddagen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar